Поиск

Можливості систем зберігання енергії в Україні та Проект Закону про енергозберігання

12 грудня 2019 року Всеволод Ковальчук, в.о. голови правління НЕК «Укренерго» (оператор системи передачі, далі - ОСП), виступив з доповіддю про перспективи акумуляторних систем зберігання енергії (battery energy storage, далі - "BESS"). Згідно з презентацією, враховуючи очікуване зростання потужності виробників ВДЕ в енергосистемі України, протягом 2021-2023 років буде потрібно ввести в експлуатацію 1,5 ГВт BESS наступних типів:


-первинний резерв - 100 МВт;

-вторинний резерв - 500 МВт;

-резервний запас - 800 МВт. На сьогоднішній день в Укренерго розглядається можливість придбати або 1 BESS, або 5 окремих BESS в межах можливостей держави, загальною потужністю до 200 МВт для управління енергосистемою.

Також ОСП розглядає можливість реалізовувати проект для себе, а потім потенційно передавати його оператору, скоріш за все, державному виробнику електроенергії. До 2030 року загальний обсяг необхідної BESS в українській системі становитиме 2,2 ГВт. Також зверніть увагу, що в ході обговорення проекту звіту про оцінку генеруючих об'єктів, оператор раніше повідомляв, що для інтеграції об'єктів ВДЕ в українську систему необхідно 2 ГВт дуже гнучкої потужності, що швидко запускається. Схоже, що ОСП вже змінив свою думку про розмір необхідної потужності BESS, тобто збільшив обсяг. На даний момент немає самого визначення та комплексного регулювання для BESS в Україні. Таким чином, Всеволод Ковальчук представив концепцію законопроекту, яка спрямована на заповнення відповідних прогалин в первинному законодавстві та впровадження базових механізмів підтримки впровадження BESS в Україні. На дату презентації Ковальчука відповідний законопроект № 2582 від 12 грудня 2019 року «Про внесення змін до Закону України «Про ринок електроенергії»» (щодо енергетичної безпеки, балансування енергосистем і системи зберігання енергії) був зареєстрований депутатом парламенту Юрієм Камельчуком. Ключовими моментами законопроекту є:

1. Новий термін «технології зберігання енергії » («BESS») введено в Закон «Про ринок електроенергії» і визначено як технологічний комплекс, пов'язаний з системами передачі або розподілу для виведення, накопичення, зокрема, шляхом перетворення (фізичні, інерційні, хімічні , водневі або інші технології) раніше виробленої електроенергії і його подальшого зберігання і відправки. Визначення «зберігання» або «зберігання енергії» відсутнє в законопроекті, і важливо ввести його, щоб відрізняти такий вид діяльності від інших на ринку електроенергії. 2. Новий термін «оператор BESS» введений в законопроект і визначений як підприємницька організація, яка використовує BESS для купівлі і продажу електроенергії на оптовому ринку електричної енергії та надає додаткові послуги, а також відповідає за безпечну експлуатацію і технічні послуги таких BESS. 3. Зберігання BESS підлягає ліцензуванню, якщо потужність BESS перевищує 5 МВт. Проте, оператор системи передачі («ОСП»), оператор системи розподілу (далі - «ОСР») або виробники електроенергії не зобов'язані мати таку ліцензію, якщо вони мають ліцензію на відповідний вид діяльності. 4. Як правило, ОСП і ОСР не можуть поєднувати свою діяльність з діяльністю оператора BESS. Проте, з цього правила передбачені такі винятки: 4.1. ОСП може експлуатувати BESS до 250 МВт, якщо на ринку відсутня пропозиція про BESS або аналогічних послугах, і тільки для надання послуг з передачі, зокрема, для забезпечення експлуатаційної безпеки, балансування і інших заходів, спрямованих на виконання вимоги цілісності системи передачі; 4.2. ОСР може використовувати BESS потужністю до 20 МВт тільки для надання послуг з розподілу, зокрема, для забезпечення безпеки експлуатації, балансування і інших заходів, спрямованих на виконання вимог цілісності системи розподілу. Потужність BESS, що належить ОСР, може перевищувати 20 МВт за умови, що регулюючий орган ухвалить відповідне рішення про схвалення такого проекту. 5. Законопроект дозволяє виробникам ВДЕ по «зеленому» тарифу поєднувати зберігання і виробництво. В цьому випадку по «зеленому» тарифу буде придбана тільки чиста електроенергія, і буде дозволено продавати електроенергію власного виробництва, що зберігається в такому BESS. Останнє є дуже важливою пропозицією, враховуючи потенційні скорочення виробників ВДЕ і майбутню відповідальність за небаланси. Звичайно, на рівні вторинного законодавства необхідно буде детально регламентувати роботу відповідного механізму (встановлені спеціальні системи обліку і т.д.).

6. Законопроект передбачає можливість покласти на ОСП особливі зобов'язання щодо забезпечення розвитку генеруючих потужностей і BESS, якщо рішення Кабінету Міністрів України буде прийнято відповідно до статті 29 Закону «Про ринок електроенергії» (передбачає порядок проведення конкурсних процедур по будівництву генеруючих потужностей і реагування з боку попиту). Таким чином, очевидно, що фінансування нових проектів BESS і платежів його розробникам передбачається шляхом включення відповідних платежів в один з тарифів ОСП. 7. Законопроект вносить зміни до статті 29 Закону «Про ринок електроенергії» (передбачає порядок проведення конкурсних процедур по будівництву генеруючих потужностей і реагування з боку попиту) і прямо дозволяє використовувати механізм конкурсних процедур для цілей BESS. Звертаємо вашу увагу, що під час підготовки конкурсної документації Міністерство енергетики та охорони навколишнього середовища України (далі - «Міністерство») запитує у Національної комісії з державного регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг (далі - «Регулятор») встановлення цінових меж на покупку послуги для забезпечення розвитку генеруючих потужностей і BESS, яка використовується для цілей відповідного конкурсу. Стаття Закону «Про ринок електроенергії» на сьогоднішній день передбачає створення генеруючих потужностей і реагування на стороні попиту (demand side response - «DSR»), якщо наявні (включаючи ті, які дозволені для розробки) генеруючі установки і DSR недостатні для забезпечення безпечного енергопостачання. Це повинно бути організовано відповідно до процедури закупівель, регульованою статтею 29 і Постановою «Про затвердження порядку процесу закупівель генеруючих потужностей і заходів DSR» № 677 від 10 липня 2019 роки (Постанова статті 29). Якщо законопроект буде представлений, він також буде охоплювати процедури закупівлі BESS. Рішення і умови початку закупівель ініціюються Міністерством енергетики та охорони навколишнього середовища України та приймаються Кабінетом Міністрів України. Умови закупівель повинні бути опубліковані на веб-сайтах Міністерства, ОСП і Секретаріату Енергетичного співтовариства не пізніше, ніж за 6 місяців до крайнього терміну подачі заявок. Для закупівель можуть бути запропоновані наступні стимули:


· Платежі за розвиток генеруючого об'єкта;

· Підтримка у виділенні земельної ділянки, необхідної для розвитку нового генеруючого об'єкта;

· Застосування механізмів паритетом купівельної спроможності (ПКС);

· Державна підтримка з державного або місцевого бюджетів (на відміну від проектів ППС і концесій, якщо надається державна або місцева підтримка, орган по електроенергетиці до подачі заявки в КМУ повинен звернутися в Антимонопольний комітет України відповідно до Закону про державну підтримку) Зокрема, депутат парламенту Максим Єфімов раніше подав проект закону № 2496 від 26 листопада 2019 року про забезпечення енергетичної безпеки та гнучкості енергосистеми, реальну конкуренцію, декарбонізацію економіки, зниження цін, споживання електроенергії (щодо BESS) (проект Закону № 2496). На відміну від законопроекту, який має на меті внести зміни до Закону про електронні права, як описано вище, у цьому проекті закону № 2496 пропонується прийняти окремий закон, який багато в чому повторює положення європейських положень про BESS без внесення змін до інших законів. Законопроект № 2496 детальніше описує правовий статус, роль та функції BESS та її операторів, встановлює вимоги щодо діяльності зберігання для ОСП, ОСР та споживачів. Законопроект № 2496 також описує права та обов'язки кваліфікованих операторів BESS на балансуючих, внутрішньоденних, напередодні та на ринках допоміжних послуг.


Потенційно положення проекту Закону № 2496 будуть використані під час прийняття Проекту Закону. Однак, як видається, Проект Закону більш конкретно стосується чинного законодавства та необхідних поправок, щоб забезпечити імплементацію BESS в Україні. Таким чином, найімовірніше, Проект Закону буде використаний як основа для прийняття в Україні нового регламенту щодо BESS.

Щодо останніх новин, на презентації «Ринок допоміжних послуг та балансуючий ринок для споживачів електроенергії» в НЕК УКРЕНЕРГО 13-го лютого 2020р., уповноважений від ОСП зазначив, що на даний момент, в умовах нового ринку - немає механізму та регуляторних інструкцій щодо функціонування накопичувачів у якості систем балансування, тобто, маючи ліцензію на продаж, можна балансувати на ринку вже зараз, самостійно аналізуючи потреби в споживанні та постачанні виходячи з ситуації на ринку електроенергії.

© 2018 by ETL Group, LLC

  • Facebook ETL GROUP
  • Instagram
  • LinkedIn ETL GROUP